HLAVNĚ pro vás, kteří PŘIPRAVUJETE VLASTNÍ WEB, nevíte jak se to dělá a budete jej PROTO stavět s dodavatelskou firmou

16 kroků k perfektnímu WEBU pro netechniky, optimalizovaných přes 10 let na  projektech pro největší firmy světa.

Nebojte, nebudeme Vás tu trápit nerdovskými výrazy, tento kurz je PRO MANAŽERY A VLASTNÍKY, KTEŘÍ WEBOVÝM TECHNOLOGIÍM NEROZUMÍ, ALE PLÁNUJÍ VYTVOŘIT WEB S DODAVATELSKOU FIRMOU. Vysvětlíme Vám důležité technické vlastnosti, které moderní web musí splňovat tak, abyste jim rozuměli. Kromě jiného získáte…

N

Budete si umět VYBRAT DODAVATELE a poznáte, když nebude nabídka vývojářů OPTIMÁLNÍ NEBO FÉR. BUDETE ROZUMĚT TOMU, CO ŘÍKAJÍ A CO DĚLAJÍ.

N

Dosáhnete i bez technických znalostí na POKROČILÝ „PRVOLIGOVÝ“ WEB za DOBROU CENU, ať stavíte jednostránkový miniweb nebo rozsáhlý firemní portál.

N
Klíčové body vývoje budete mít POD KONTROLOU, což Vám přinese i více klidu a lepší spaní. A to také není k zahození, že ne?
NA KONCI STRÁNKY NAJDETE TAKÉ BONUS. JDE O KURZ NÁVRHU ADRESY NOVÉHO WEBU TAK, ABY NEBLOKOVALA NÁVŠTĚVNÍKY Z VYHLEDÁVAČŮ.

hlavní zásady

Web lze dnes vytvořit mnoha různými způsoby za použití různých technologií. Volba těchto technologií dává trvalé hranice důležitým vlastnostem webu, které by s Vámi vývojář měl probrat. Patří totiž mezi ně mimo jiné:

  • vzhled a rychlost stránek, tedy dojem, jakým působí na návštěvníka;
  • složitost budoucích úprav webu a tím i cena, kterou budete za každou změnu platit;
  • technologická vyspělost, tedy například snadné rozšíření funkcí;
  • nezávislost na vývojáři a hostingu, což Vám dlouhodobě zajistí dobrou kvalitu a ceny.

Následující text doporučujeme brát jako kontrolní seznam parametrů, které Váš budoucí web musí splnit. Všechny se budou týkat čtyř kategorií, které vidíte na obrázku. Mimochodem, všechny body jsou stejně důležité. I když jsou očíslované, nejsou seřazeny od více důležitých k méně.

dojem mluví jako první a stejně hlasitě jako obsah

Rychlost načítání stránek a vzhled webu tvoří první dojem a ten by se nikdy neměl podcenit. Návštěvník, který Vás nezná si podle něj zařadí nejen Váš web, ale i Vaši firmu do žebříčku mezi ostatní. Vzhled a rychlost webu vnímá jako ukazatel úrovně a profesionality Vaší firmy a patří k důležitým faktorům, podle kterých se rozhodne, jestli se stane Vaším klientem.

1. vzhled

Myslíme to bez nadsázky, když říkáme, že vzhled webu mluví jako první a stejně hlasitě, jako obsah. Není pravdou, že v životě si vždycky vybereme spíše to, co se nám líbí víc?

Nemusí se nám to líbit, ale je to tak. Péče o vzhled se vyplatí. A v případě webových stránek to platí dvojnásob. Většinou tvoří první dojem, který si o Vás potenciální klient udělá a často i jediný, pokud je Vaše podnikání toho druhu, kdy se s klienty osobně nesetkáte.

DOPORUČENÍ: Z kvality vzhledu Vašeho webu nikdy neslevujte. Prohlédněte si webové stránky Vašich konkurentů a případně i předních firem ze stejného oboru v zahraničí. Vytvořte stránky, které vypadají alespoň stejně dobře nebo lépe.

2. rychlost a dostupnost

Rychlost načítání a zobrazení stránky Vašeho webu jsou pro Vás velmi důležité. Statistiky totiž ukazují (například  zde), že pokud musí návštěvníci na načítání webu čekat, rychle začínají odcházet. Rozdíl činí desítky procent

Tato fakta promítají vyhledávače do výsledků vyhledávání tím, že pomalé weby umísťují na horší místa.

Rychlost webu ovlivňuje řada faktorů, především však výpočetní výkon hostujícího serveru (více informací najdete vpravo) a kvalita kódu stránek.

DOPORUČENÍ: Občas navštivte svůj web a zkontrolujte rychlost jeho odezvy. Ujistěte se, že Váš dodavatel má a použije nástroje na kontinuální monitoring rychlosti a dostupnosti webu. Ujistěte se, že Váš web může v připadě potřeby využít CDN (viz. detaily vpravo).

Další podrobnosti a doporučení ke zmíněným tématům naleznete po kliknutí nadpis některého z políček dole. Tím je „rozbalíte“ a zobrazíte text poznámky. Opětovným kliknutím na nadpis zase políčko „sbalíte“.

hosting a hostingové firmy

Hostingové firmy se specializují na provoz webových stránek. Obhospodařují stovky až tisíce fyzických serverů, což jsou výkonné počítače, optimalizované na tento druh činnosti a jsou napojené na rychlou síť. Naprostá většina webů je hostována neboli umístěna do hostingových center. Málo kdy lze doporučit jinou alternativu.

Rychlost hostingu, tedy výpočetní výkon, který bude Vašemu webu přidělen bohužel jako takový nelze přímo koupit. Je ve skutečnosti určen mnoha faktory, včetně počtu webů, které hostingová firma umístí na stejný server a jejich okamžité zatížení návštěvníky. Dobré hostingové firmy se snaží výkon udržovat na vyšší úrovni a některé nabízejí umístění na server s „menším“ počtem webů za příplatek.

JAK SE MĚŘÍ RYCHLOST WEBU

I když na měření rychlosti webu jsou specializované nástroje, jeden z nejdůležitějších indikátorů je Váš pocit. Pokud se Vám s webem nepracuje dobře, protože musíte dlouho čekat na stažení stránky nebo její částí, pak je to špatně. Všichni pracujeme s internetem dostatečně dlouho, abychom mohli rozumě odhadnout, kdy už je web pomalý.

Pro přesnější měření doporučujeme Google Analytics (CHOVÁNÍ -> Rychlost webu). Jsou k dispozici také specializované nástroje typu GTmetrix nebo WEBPageTest. Ty však pro začátečníky nejsou příliš vhodné.

Je poměrně těžké dát zcela obecné doporučení na optimální časy, nicméně je dobré, když se jednoduchá stránka, která používá soubory jen z vlastního webu a případně CDN zobrazí do 2 až 3 vteřin. Komplexnější stránky, které například integrují videa z YouTube a knoflíky z Facebooku se budou stahovat déle.

Pokud používáte nástroje k měření, je třeba si uvědomit, že doba, za kterou se stránka začne zobrazovat bývá výrazně kratší než doba, za kterou se celá stáhne. Měřící nástroje Vám ke každé stránce dají několik časů a je nutné se v nich vyznat.

K CDN a cenám

Pokud návštěvnost webu vzroste na úroveň, kdy začne být pomalý, pokud rozešlete množství emailů najednou (newsletter) s odkazy na Váš web a můžete tudíž očekávat vlnu návštěvníků, pokud máte na webu hodně videí nebo pokud máte například návštěvníky z poboček zahraničních firem, které mají vnitřní síť často organizovanou tak, že i když sedí návštěvník v Praze, k Vašemu webu ve skutečnosti přistupuje například z USA, pak potřebujete CDN.

CDN (content delivery network) jsou sítě desítek až stovek serverů rozmístěných po celém světě, optimalizovaných na velkou zátěž a rychlost stahování.

Váš dodavatel by měl být schopen zvládnout prvotní nastavení webu a CDN za několik málo stovek až tisíc korun v závislosti na použité CDN. Vlastní zapnutí, vypnutí a vymazání CDN si dovedeme představit o řád levnější. Některé CDN jsou zdarma, jiné placené podle množství dat, která přenesete. Lze očekávat, že i zatíženější firemní weby nepřesáhnou platbu CDN jednotek tisíc ročně.

RYCHLé a levné změny obsahu webových stránek

Tohle se při tvorbě webu často podceňuje. Změny na webu a jeho růst, ať již pomocí nových informací nebo komentářů návštěvníků jsou významnými faktory pro návštěvníky i pro Google se Seznamem.

3. nové články a změny starých

Pokud postavíme dva stejné weby, jeden zůstane beze změn a na druhém občas přibude článek nebo komentář, pak bude úspěšnější ten druhý. A to o desítky pozic ve vyhledávačích, růstu množství návštěvníků a počtu návštěv každého z nich. Dynamický web je vnímán jako místo, o které se vlastníci starají, jsou na něm aktuální informace. Pokud se návštěvník na web vrátí a ten je stále stejný, má méně důvodů se vracet znovu.

DOPORUČENÍ:  Ujistěte se, že změny textů či přidávání nových článků bude levné a rychlé, případně že je můžete dělat sami zdarma.

4. komentáře návštěvníků

Komentáře od ostatních vnímají návštěvníci jako zájem, zvyšují v jejich očích hodnotu webu. Na druhou stranu, pokud návštěvník vloží na web svůj komentář, cítí se více vtažen do tématu nebo diskuze, kterou web přináší. Je tudíž pravděpodobnější, že se vrátí. Komentáře také umožňují návštěvníkům komunikovat mezi sebou, což opět zvyšuje návštěvnost. To vše vyhledávače odmění posunem do lepších pozic ve výsledcích.

DOPORUČENÍ: Váš budoucí web musí dávat návštěvníkům možnost vkládat komentáře. Pro Vás by měla být tato funkčnost zdarma.

Další podrobnosti a doporučení ke zmíněným tématům naleznete po kliknutí na nadpis některého z políček dole. Tím je „rozbalíte“ a zobrazíte text poznámky. Opětovným kliknutím na nadpis zase políčko „sbalíte“.

ke změnám a tvorbě nových článků

Změny informací na Vašem webu by měly být snadné, rychlé a levné nebo zdarma, pokud je budete dělat sami.  Moderní web by měl tuto možnost uživateli nabízet jak pomocí aplikací pro telefon a tablet, tak ve webovém prohlížeči, a to zhruba stejně snadno, jako píšete článek v MS Wordu. Web musí být pro Vás živý marketingový nástroj, kde realizujete opravy nebo nové nápady během minut, když na to přijde.

fórum - komentáře na steroidech

Diskuzní fórum je mnohem výkonnější prostředek pro zapojení návštěvníků. Jistě jste se s ním již na internetu setkali. Návštěvník zde vloží otázku nebo téma a ostatní vkládají své názory. U živých témat přibývají desítky příspěvků denně i více.

Je třeba ale říci, že administrace je náročná a u aktivního fóra Vám může každý den zabrat znatelnou část Vašeho pracovního dne. Zároveň fórum více zatíží Váš server u a je možné, že budete muset časem připlatit za výkonnější.

Doporučení: Ujistěte se, že Váš web umožňuje vytvořit fórum. Případně si s dodavatelem popovídejte na téma cen za instalaci, údržbu a administraci, pokud ji nebudete dělat sami.

LIMITY ZMĚN VZHLEDU A FUNKCÍ

Technologie, které vývojáři použijí pro tvorbu webu určí jak snadno, a tedy jak rychle a za jakou cenu, bude možné realizovat změny vzhledu a struktury webu. Strukturou webu máme na mysli například typy stránek (hlavní stránka, o nás, produkty, projekty, podpora, kontakty,…), jejich rozložení v rámci webu – tedy strukturu menu a podobně. Některé technologie vyžadují projekt téměř pro každý nový knoflík, u jiných stačí pro totéž pár kliknutí na obrazovce. 

5. změna struktury a vzhledu

I když se Vám to teď možná nezdá, strukturu či vzhled Vašeho webu budete pravděpodobně chtít časem upravit, rozšířit. Některé změny si vyžádá Vaše podnikání (nové produkty, fotografie spolupracovníků, adresy, ceníky, dokumentace ke stažení,…), jiné budete chtít jednoduše proto, že se Vám Váš web bude časem zdát zastaralý a web konkurenční firmy hezčí.

Pokud začnete více používat internetový marketing, budete potřebovat testovat varianty nadpisů, textů, barev, rozmístění informací na registrační stránce a podobně. Budete měřit úspěšnost variant, než se rozhodnete pro finální, na kterou třeba nasměrujete reklamu.

DOPORUČENÍ:  Pokud chcete mít rychlé a levné změny, nevyhnete se použití CMS (viz. podrobnosti vpravo).

6. přidávání nových funkcí

Časem budete chtít větší změny, než jen vizuální. Můžete chtít přidat registraci a rozesílat newsletter, můžete chtít přidat fórum,  sytém pro vyřizování technických dotazů uživatelů či živou textovou diskuzi s návštěvníkem (tzv. chat).

U moderních systémů jsou tisíce takovýchto a dalších rozšíření k dispozici zdarma, tzv. prémiové verze s rozšířenou funkčností většinou v řádu stovek korun ročně nebo jednorázově. Stačí je nainstalovat, aktivovat a nastavit.

Zprovoznění a údržba některých funkcí může být náročnější a Váš vývojář nebo administrátor může chtít oprávněný příplatek.

DOPORUČENÍ: Ujistěte se, že zmíněné funkce a případně další, na které třeba narazíte na jiných webech bude možné za přijatelnou cenu použít.

Další podrobnosti a doporučení ke zmíněným tématům naleznete po kliknutí na nadpis některého z políček dole. Tím je „rozbalíte“ a zobrazíte text poznámky. Opětovným kliknutím na nadpis zase políčko „sbalíte“.

ke změnám struktury a vzhledu

Zásadní vliv na rychlost a náklady na změny má fakt, zda Váš dodavatel použije pro tvorbu Vašeho webu tzv. CMS (Content Management System) nebo jej bude takzvaně kódovat ručně. O CMS si povíme více v další sekci, nicméně v kombinaci s dobrým „page builderem“ (opět viz. dále) umožní většinu změn provést přímo na obrazovce, volbami v menu, bez ručního kódování.

Pokud tedy chcete přidat odstavec, změnit barvu, přidat obrázek, jde to velmi přibližně asi tak, jako v Microsoft Wordu.

ještě k novým funkcím

Právě proto, že rozsah rozšíření, která se nabízejí zdarma nebo levně, je tak velký, doporučujeme střízlivost. Vždy je třeba se ptát, jak daná funkce přispěje k plnění cílů, jak zatíží hosting, jak Vás, jak administrátora a kolik to bude tedy stát i s údržbou.

A opět je třeba podotknout, že mluvíme o webech vystavených na vyspělých CMS. U jiných tyto možnosti nejsou nebo jsou nesrovnatelně omezenější.

Doporučení: Pro každou novou funkci musí být nejdříve marketingová potřeba.

NEZÁVISLOST = BEZPEČNOST KVALITY a ceny

Nezávislosti jsme se již dotkli jinde v textu, ale je důležitá, a když jsou problémy, tak je k nezaplacení. Pojďme tedy ještě jednou a více do detailů.  Váš web musí být nezávislý jak na hostingové firmě, kde je provozován, tak na vývojářské firmě, která jej vytvořila a udržuje. Koupili byste si auto, které Vám opraví jen jedna firma na světě a jezdí jenom na její palivo?

7. nezávislost na návrháři

Váš web může dodavatelská firma vytvořit buď svými vlastními technologiemi, tedy ručním kódováním, případně s použitím vlastního CMS (content management system – vysvětlíme později), nebo použije pokročilé, celosvětově rozšířené CMS systémy s masivní developerskou podporou mezinárodní komunity.

V prvním případě může být pro Vás obtížné přejít k jinému dodavateli, jelikož může být problém najít vývojáře, který je ochoten proprietární kód převzít a samozřejmě to nebude levné. Od něj můžete pak přejít k jinému zase s obtížemi. Toto je cesta vysokých cen údržby a rozvoje webu a také nejisté kvality péče dodavatele.

DOPORUČENÍ:  Bežné firemní a produktové weby se dnes nevyplatí budovat jinak, než na rozvinutých CMS, jako například WordPress nebo Drupal. A to i v případě, že některé případné velmi nestandardní požadavky bude nutné doprogramovat.

8. nezávislost na hostingu

Web musí být technologicky navržen tak, aby jej bylo možné hostovat téměř v libovolném hostingovém centru.

Pro informaci – za nás mohu říci, že v posledních 7 letech jsme všechny naše weby stěhovali čtyřikrát. Někdy je to špatná podpora, jindy parametry hostingu, které jsou již zastaralé a jindy třeba časté výpadky.

DOPORUČENÍ: Zeptejte se dodavatele, kolik Vás bude stát přechod do jiného hostingového centra. Odpověď nesmí být odmítavá nebo víc než jednotky tisíc.

Zeptejte se, zda Vám dá vše potřebné (většinou soubory a databázi), pokud budete chtít provést převod sami nebo s jiným vývojářem.

Také se zeptejte, zda bude Váš web hostován ve standardním hostingovém centru. Někteří developeři mají vlastní, proprietární hosting, což nedoporučujeme.

Další podrobnosti a doporučení ke zmíněným tématům naleznete po kliknutí na nadpis některého z políček dole. Tím je „rozbalíte“ a zobrazíte text poznámky. Opětovným kliknutím na nadpis zase políčko „sbalíte“.

k nezávislosti na vývojáři

Přechod k jinému k jiné developerské firmě vůbec nemusí být negativní zkušenost. Může to být z férových důvodů.

Stává se, že dodavatelská firma roste, získává větší projekty, její služby jsou pokročilejší a tím také dražší. Pro Vás se časem stane drahou na údržbu a tak se společně dohodnete na přechod k jiné firmě. Aktuální dodavatel by Vám i v tom měl být nápomocný tak, aby pro Vás šlo vše hladce a levně.

k nezávislosti na hostingu

Pokud budete přecházet s webem k jinému hostingu, budete převádět i doménu. To je adresa, na které je web umístěn. Ta se také kupuje a hostuje. Vlastní je možné přenést z jednoho hostingu do druhého do hodiny. Doména může trvat déle, jelikož je to administrativní proces, který má bezpečnostní prvky. V každém případě se většinou dá vše udělat tak, aby byl přenos webu bez výpadku.

bezpečnost webu proti útokům

Ano, Váš web bude čelit útokům a těch útoků může být i několik desítek denně. Nejde o to, že by na Vás útočili hackeři osobně, za ně to dělají jejich algoritmy, které procházejí weby a snaží se buď ukrást informace nebo si Váš web podmanit a potom třeba použít pro hromadné útoky na jiné weby, rozesílání spamů a podobně. Pro Vás to potom znamená nepříjemnosti. Váš web se může dostat na blacklist, může přetížit hosting, hostingová firma web zablokuje, budete platit obnovu a tak dále, a tak dále… Nemusíte ale mít obavy, s dobrými bezpečnostními funkcemi se nemáte prakticky čeho bát, například do našich webů se ještě nikdy nikdo neprolomil.

9. zabezpečení webu

Bezpečnost webových stránek je někdy řešena hostingovým centrem, vždy ale musí být řešena i na úrovni samotného webu.

Každý web dnes musí obsahovat celou řadu bezpečnostních prvků, mezi které většinou patří firewall, který analyzuje každou návštěvu a blokuje ty s „nekalými“ aktivitami, pravidelný monitoring vlastních souborů ohledně neplánovaných změn a obsahu škodlivého kódu, zabezpečení vstupu do administrace webu,  pasti, do kterých se algoritmy útočníků chytají a podobně.  Bezpečnostní funkce musí umět rozlišit návštěvy dobrých algoritmů (spiderů, botů), například Googlu a Seznamu, od těch nedobrých.

DOPORUČENÍ:  Promluvte si na toto téma s dodavatelem, nespokojte se s častou odpovědí typu náš web je jiný, útočníci neví, jak je kódován, a tudíž nám nic nehrozí. I dobré bezpečnostní řešení můžete mít zdarma.

10. automatické zálohy

Zálohy většinou dělá hostingové centrum, ale Váš web musí také. Jednak proto, že některá centra si za obnovu nechají dobře zaplatit a pak také proto, že záloha je natolik důležitá, že je sporné se jenom spoléhat na cizí pomoc.

Jádro a rozšíření moderních webů podléhají neustálému vývoji kvůli bezpečnosti a funkčnosti. Je proto nutné na webu pravidelně instalovat nové verze a proto je občas dobré zálohovat i weby, kde se nemění informace ani nepřibývají komentáře.

DOPORUČENÍ: Váš web by měl umět zálohovat sám, automaticky, podle navoleného časového plánu a měl by zálohy ukládat nejen na web, ale ještě do další zálohové služby (Dropbox, Google Drive, Microsoft OneDrive a podobně). Jednou za čas doporučujeme stáhout zálohu na vlastní médium.

Další podrobnosti a doporučení ke zmíněným tématům naleznete po kliknutí na nadpis některého z políček dole. Tím je „rozbalíte“ a zobrazíte text poznámky. Opětovným kliknutím na nadpis zase políčko „sbalíte“.

k zabezpečení webu

Bezpečnostní prvky na úrovni hostingu bývají na pováženou, jelikož primárním zájmem hostingové firmy je chránit své prostředky, tedy výkon serverů.

Není to tak dlouho, kdy jsme odešli od velmi dobrého hostingového centra právě kvůli jejich instalaci firewallu, jehož funkcí bylo vložit tzv. captcha stránku mezi hostované weby a návštěvníky kdykoli si firewall „myslel“, že probíhá útok.

Výsledkem bylo, že běžní návštěvníci musel vyplňovat kód na anglické stránce, aby se vůbec dostali na cílený web. Dovedete si přestavit kolik návštěvníků to ve skutečnosti udělalo a jaký to mělo dopad na návštěvnost webu.

Doporučení: Zabezpečení řešte hlavně na Vašem webu.

k automatickým zálohám

Zálohování dělá každé hostingové centrum různě. Soubory se většinou zálohují jednou týdně, databáze denně, ovšem jak dlouho jednotlivé zálohy uchovávají se často liší.

U některých hostingových center bývá kompletní obnova zdarma, jinde Vám jen dají soubory a databázi a obnovu nechají na Vás.

Další hostingy Vám zase dají k dispozici výkonné nástroje pro zálohování a obnovu v administraci hostingu. Je to zkrátka různé, nicméně primárně doporučujeme spolehnout se na vlastní zálohy.

https, responzivnost a seo – bez nich to zkrátka nejde

Následující tři parametry jsou důležité jak pro umístění ve vyhledávačích, tak pro návštěvníky. SEO (search engine optimization) neboli optimalizace webu pro vyhledávače, HTTPS neboli šifrovaná komunikace mezi Vámi a webem a responzivnost, tedy přispůsobení se webu zařízení, na kterém je prohlížen byli dříve výhody, dnes jsou již bezpodmínečná nutnost.

11. https

HTTPS se rozhodnutím Googlu upřednostňovat stránky s tímto protokolem ve výsledcích vyhledávání a varovat návštěvníky v jeho proglížeči Google Chrome pokud pracují se stránkami bez HTTPS stalo nutností.

Pokud vstoupíte na web, který má v adresním řádku prohlížeče https://www.domena.cz, pak je komunikace mezi Vámi a webem šifrována a nemůže ji nikdo „odposlouchávat“. Pokud je adresa http://www.domena.cz, tedy bez „s“, pak šifrována není.

Snaha Googlu je zavést https protokol u všech webů a i ten Váš by měl být na https provozován.

DOPORUČENÍ:  Ujistěte se, že Váš web bude provozován na https protokolu. Většina hostingových center to již umožňuje zdarma.

12. responzivní návrh

Web je responzivní, pokud každému zařízení, na kterém je zrovna prohlížen (počítač, mobil, tablet) předloží svou verzi optimalizovanou právě pro dané zařízení a pro jeho rozlišení obrazovky.

Pokud se na web díváte třeba z mobilního telefonu, nemůže být stránka jenom celá zmenšena. Všechny objekty musí být přeskupeny tak, aby byly dobře čitelné na úzkém displeji a konflíky a vstupní políčka aby se dobře ovládaly. Web se musí zkrátka celý přeorganizovat, místo některých prvků zobrazovat jiné.

A pokud responzivní není? Pak to znamená, že je vytvořen jen pro počítače a uživatelé mobilů jej jednoduše používat nebudou. Vyhledávače takový web penalizují posunem do horších pozic.

DOPORUČENÍ: Podívejte se třeba na náš web na počítači a na mobilu. Uvidíte ten rozdíl. Obdobně se musí chovat i Váš web.

13. SEO

SEO je zkratka pro optimalizaci webu pro vyhledávače. Je to široká oblast činností, jejichž cílem je přimět Google, Seznam a případně další vyhledávače považovat Váš web za lepší než jiné a umístit jej ve výsledcích vyhledávání na přední místa.

Je třeba říci, že SEO zahrnuje nejen práci na vlastním webu ale také mimo, může stát dost peněz a není to automaticky nejlevnější způsob, jak získat návštěvníky.

Na druhou stranu, když už se staví nový web, je dobré relevantní část SEO zásad respektovat. Vyjde to zhruba na stejné peníze, jako jej stavět bez ohledu na SEO a navíc je pravděpodobné, že bude i rychlejší, čímž potěšíte i návštěvníky.

DOPORUČENÍ: SEO je z části příliš technický a celkově poměrně rozsáhlý projekt na to, abychom zde mohli dát jednoduché doporučení. Hodně ovšem pomůže, pokud bude web postaven na moderním CMS, který má v sobě řadu požadavků SEO integrovánu.

tři důležité rady na závěr

A ještě několik, možná nejdůležitějších, rad na závěr. Pokud byste si měli odnést z této stránky jen jedno doporučení, nejspíš by to asi bylo – Váš web nechte vybudovat na WordPressu. Je natolik výkonný, univerzální a rozšířený, že hodně dobrého udělá za Vás a většinu chyb Vám umožní opravit snadno, rychle a levně. A to včetně změny dodavatele nebo hostingu. Pohlídejte si, že je web Váš a vyberte si dodavatele, který vždy a ve všech ohledech kope za Vás.

14. cms a wordpress

Několikrát jsme se zmínili o CMS. Jde o Content Management System, v překladu tedy zhruba systém pro správu obsahu. Jeho smysl a by se dal přirovnat operačnímu systému Vašeho počítače (pravděpodobně Windows).

Nejrozšířenějším CMS je WordPress. Celosvětově jej používá zhruba třetina webů, včetně The New Yorker, BBC America, Bloomberg, Sony, MTV, Microsoft a mnoho, mnoho dalších.

WordPress má širokou komunitu vývojářů, kteří neustále přicházejí s novými verzemi s rozšířenou funkčností a bezpečností. Je snadno rozšiřitelný, k dispozici jsou desítky tisíc modulů, které přinášejí nejrůznější funkce a to většinou zdarma. Logicky i u nás je dost vývojářských firem, které v případě potřeby Váš web převezmou pod svou správu nebo jej upraví tak, jak budete potřebovat.

Většinu požadavků, které jsme na této stránce zmínili WordPress automaticky řeší nebo k řešení významně přispívá.

DOPORUČENÍ:  Mohli bychom popsat stránky dalšími výhodami, nicméně pojďme raději k závěru – pokud nepřicházíte se zcela speciálními požadavky, pak doporučení je snadné: použijte WordPress.

15. spolupráce s dodavatelem

Lidé ve vývojářských firmách jsou především technici a pocházejících ze světa, který nemůže být dál od obchodního. Vaše podnikání, Vaše zákazníky, jejich požadavky a chování znáte stokrát lépe, než oni a na základě těchto znalostí web budujte. Je to primárně marketingový projekt, nikoli technický.

Nenechte Váš projekt řídit technickými požadavky místo obchodními.  Je jedno, jestli bude web potřebovat práci s databází, pro Vás je důležité, že jeho změny budou levné a rychlé. Nemusíte rozumět jedinému technickému výrazu, abyste vybudoval/a skvělý web.

Pokud se Vám něco zdá jako nesmysl, raději to odmítněte. Návrháři si často rádi staví pomníky, chtějí se ukázat. Bohužel pak nacházíme weby plné abstraktního umění, kde ovšem návštěvník musí opravdu pátrat, aby se dozvěděl, co potřebuje. Ano, skvělý vzhled je důležitý, nikdy ale nesmí být na úkor srozumitelnosti.

A poslední doporučení – u běžných firemních webů většinou nejsou drahé analýzy a wireframové modely třeba. Je dobré sepsat co přijde na home page a podobně, ale nesmí se to přehánět. Zbytečně se utrácí čas i peníze.

16. kdy je web váš

Co je vlastně třeba zajistit, aby Vám web skutečně patřil? Abyste mohli kdykoli svobodně odejít k jinému dodavateli nebo k jinému hostingu? Musí Vám patřit doména i účet u hostingové firmy.

Doména je vlastně adresa Vašeho webu. Udává se ve tvaru domena.cz. Koncovka cz může být jiná, o tom se dozvíte všechno ve školení návrhu webové adresy. Doménu spravuje Vaše hostingové centrum stejně, jako soubory webu. Vlastníka domény zjistíte v administraci hostingu nebo tak, že na této adrese zadáte do políčka Vaši doménu (bez www) a kliknete na tlačítko Hledat. Ve výsledcích najděte políčko Držitel a tam musíte být Vy.

DOPORUČENÍ: Buďte vlastníkem domény již od jejího vzniku a nikdy vlastnictví neměňte. Není důvod, aby tomu bylo jinak. Vlastněte také účet u hostingového centra. Uživatelské rozhranní hostingu může vypadat složitě, nicméně účet Vám může založit dodavatel a může vše nastavit. Následně jde už většinou jen o roční placení hostingu a domény, ke kterému budete včas vyzváni emaily a které snadno zvládnete.

bonus – zásadní kurz pro budoucí majitele webu ZDARMA

99-ti vteřinové školení zdarma, HLAVNĚ pro vás, kteří PŘIPRAVUJETE VLASTNÍ WEB, nevíte jak se to dělá a budete jej PROTO stavět s dodavatelskou firmou

jak navrhnete adresu vašeho webu a vyhnete se chybě , která blokuje návštěvníky z vyhledávačů

Výběr adresy nového webu ovlivní množství návštěvníků, které vám budou google SE seznamEM zdarma posílat  po celou dobu jeho existence.
Z

V kurzu získáte postup návrhu adresy, který dá Vašemu webu TRVALOU výhodou nad ostatními ve výsledcích vyhledávání Googlu a Seznamu.

Z

Získáte 99ti vteřinový přehled pro netechniky, ale můžete využít i delší verzi školení (také zdarma), která Vám ukáže v detailech, JAK CELÝ POSTUP REALIZOVAT VLASTNÍMI SILAMI.

Z

Dozvíte se, jak se Google a Seznam dívají na adresu Vašeho webu a jak to využít  i V PŘÍPADECH, KDY VAŠI OPTIMÁLNÍ ADRESU JIŽ OBSADIL NĚKDO JINÝ.

Z

Školení NEVYŽADUJE ŽÁDNÉ TECHNICKÉ ZNALOSTI. I přesto Vás naučí vše potřebné, abyste rozuměli návrhářům, měli jistotu, že návrhu adresy je věnována patřičná péče nebo ji navrhli sami.

pokud máte zájem, klikněte na tento knoflík