Tento kurz je pro manažery a vlastníky, kteří webovým technologiím nerozumí, ale plánují vytvořit web ve spolupráci s dodavatelskou firmou.

Jak navrhnete adresu vašeho webu a vyhnete se chybě, která blokuje návštěvníky z vyhledávačů

VÝBĚR ADRESY NOVÉHO WEBU OVLIVNÍ MNOŽSTVÍ NÁVŠTĚVNÍKŮ, KTERÉ VÁM BUDOU GOOGLE SE SEZNAMEM ZDARMA POSÍLAT  PO CELOU DOBU JEHO ŽIVOTA.

hlavní zásady

Ano, Již jsme to psali, ale je to velmi důležité: Výběr adresy nového webu ovlivní jeho pořadí ve výsledcích vyhledávání v Seznamu, v Googlu i v jiných vyhledávačích po celou dobu jeho existence.

Adresu musíte navíc zvolit dřív, než se web začne stavět. Po jeho spuštění bývá tato změna často problematická a může vést k tomu, že se propadnete v hodnocení vyhledávačů.

Na této stránce Vás provedeme zjednodušenou verzí postupu, který používáme u všech webů, včetně těch, které jsou na prvních místech již řadu let. Výběr adresy doporučujeme neuspěchat. Na výběr finální varianty si klidně dejte pár dní, než se Vám ustálí názor a budete mít jasno.

Výrazy, se kterými se v této souvislosti setkáte nejenom u nás
webová adresa:  www.domena.cz
doména nebo doménové jméno:  část „domena“ z webové adresy nahoře (technicky správně doména druhého řádu)
koncovka: část „cz“ z webové adresy nahoře (technicky správně doména prvního řádu, může být .org, .sk, .com, .co.uk, a mnoho dalších)
subdoména:  část „www“ z webové adresy nahoře (technicky správně doména třetího řádu, může být cokoli, takže například adresa alfa.domena.cz je platná)
klíčové slovo: fráze, kterou vkládají návštěvníci Googlu a Seznamu při vyhledávání (většinou je to tedy více, než jedno slovo)

 

99ti vteřinový základ – doporučujeme číst v každém případě

Doménové jméno Vašeho webu bude pro Seznam a Google významným faktorem, podle kterého se rozhodnou kam Vás umístí ve výsledcích vyhledávání. Pokud se bude Vaše doména shodovat s hledaným výrazem (kterému se ve světě vyhledávačů říká klíčové slovo), budete mít mnohem větší šanci na dobré umístění ve výsledcích.

Řekněme, že se Vaše firma jmenuje Papírnictví Kindl a prodává převážně malířské potřeby. Jestliže někdo zadá do vyhledávače klíčové slovo „malířské potřeby“ a adresa Vašeho webu je www.malirskepotreby.cz, pak získáte od Googlu a Seznamu lepší umístění a tím také více návštěvníků, než když je adresa Vašeho webu www.papirnictvikindl.cz – tedy jiná než hledaná fráze.

Faktorů, podle kterých se vyhledávače rozhodují je samozřejmě více, jméno domény má ale velkou váhu.

Při volbě doménového jména se tedy musíte především rozhodnout, zda zvolíte vlastní název (firmy, produktu, …) nebo půjdete cestou optimalizace pro vyhledávače a použijete některé z často vyhledávaných klíčových slov. Toto rozhodnutí ovlivní řada faktorů. Někdy je snadné, jindy ne. Abyste se rozhodli správně, musíte zjistit, jaká klíčová slova jsou pro Váš web nejvhodnější a jaký mají potenciál přivést návštěvníky od vyhledávačů. 

I když ale dospějete k závěru, může se stát, že Vaši plánovanou doménu již někdo koupil před Vámi. V případě klíčových slov je to docela pravděpodobné. Co tedy dělat, když není doména k dispozici, a jak vlastně realizovat celý postup volby domény krok za krokem se dozvíte v následujícím textu.

jak se rozhodnout mezi názvem a klíčovým slovem

Jak se rozhodnout mezi názvem a často vyhledávaným klíčovým slovem v adrese webu?

Někdy bývá toto rozhodnutí snadné…

Pokud připravujete web pro prezentaci Vaší firmy a je pro Vás zkrátka nepřijatelné, aby byl na jiné adrese, než se jménem firmy, je rozhodnuto.  Může to tak být i v případě, že stavíte web, specializovaný na prodej známého produktu.  Někdy zase bývá nejvýhodnější vytvořit web pro každou variantu. Farmaceutická společnost s lékem pro lupénku určitě postaví kromě svého firemního webu se jménem firmy v adrese také web www.lupenka.cz a pravděpodobně vytvoří i další web, optimalizovaný na jméno léku.

Někdy je to ale složitější…

Například malá firma „Autoservis Jaroš“ z Dejvic by mohla zvážit adresu www.autoservispraha6.cz spíše, než www.autoservisjaros.cz, protože mnohem více lidí vyhledává „autoservis praha 6“ než „autoservis jaroš“. Firma „Good Sleep“ by mohla využít adresu www.levnematrace.cz a tak dále a tak dále. Weby, které vytváříme za účelem prodeje produktů a služeb jsou často stavěny na doménách s klíčovými slovy.

Je pravda, že dostat se ve vyhledávačích na první stránku s novým webem u klíčových slov s velkou konkurencí je obtížné a drahé, nicméně u delších vyhledávacích frází z oborů, kde nesoutěžíte s tolika weby můžete mít klidně úspěch. Dokonce i s jednostránkovým webem problemysprostatou.cz se nám podařilo bez větších snah dostat v obou vyhledávačích na první stránku (v době psaní tohoto textu je v Googlu na druhém místě, v Seznamu na prvním).

Nejen první stránka ve výsledcích je samozřejmě zajímavá. Můžete získávat slušnou návštěvnost i když budete na dalších. Záleží to, v jakém oboru podnikáte. Pokud někdo hledá „copy centrum praha 7“, pravděpodobně se spokojí s prvním nebo s druhým výsledkem. Pokud například hledá léčbu závažné nemoci, prozkoumá každý link nejen na první, ale na mnoha dalších stránkách výsledků.

které klíčové slovo by pro Vás bylo nejvhodnější a jak je vyhledávané

Zjistěte, jaké klíčové slovo by pro Vás bylo nejvhodnější a kolik návštěvníků měsíčně je vyhledává.

Budoucí majitele prvního webu pochopitelně nejčastěji přitahuje zvolit jméno firmy, tedy v našem případě www.papirnictvikindl.cz. Adresu s klíčovým slovem volíme pouze pokud nám k tomu dají vyhledávače dobrý důvod, tedy pokud je často vyhledávané.

Pojďme se tedy podívat, jak zjistíte ideální klíčové slovo pro Vás a kolikrát je měsíčně vyhledáváno. Použijeme pro to přímo nástroje Googlu. Seznam má také své (https://www.sklik.cz/navrh-klicovych-slov), ale ty už tak často nepoužíváme, jelikož Google má v Čechách větší podíl na vyhledávání a jeho náskok před seznamem roste.  Navíc, pokud optimalizujete web pro Google, optimalizujete zároveň i pro Seznam.

Postup je následující…

  1. Pokud nemáte účet u Googlu (například Gmail adresu), vytvořte si jej, je to zdarma: https://accounts.google.com/SignUp.
  2. Pokud nejste přihlášeni, k účtu se přihlaste, například zde: https://accounts.google.com/signin
  3. Přejděte na plánovač klíčových slov: https://adwords.google.com/KeywordPlanner
  4. Do políčka Hledání nových klíčových slov vložte frázi, kterou zvažujete pro Váš web. Tedy takovou, která vyjadřují téma Vašeho webu, Vašich produktů a kterou budou podle Vás lidé používat, když budou vyhledávat firmy Vašeho typu. Pro náš příklad je to „malířské potřeby“.

Ujistěte se také, že máte nahoře na stránce nastaveno Oblasti: Česko, Jazyk: čeština. Po odeslání kliknutím na tlačítko „ZAČÍNÁME“ Google z vložených informací vytvoří seznam relevantních vyhledávaných klíčových slov a předloží Vám následující tabulku.

Naše malířské potřeby jsou nahoře a z tabulky vidíme, že jsou vyhledávány 1 000 krát až 10 000 krát za měsíc.

  1. Kliknutím na nadpis druhého sloupce „Prům. měsíční vyhledávání“ seřadíte výsledky tak, že nahoře jsou nejčastěji hledaná klíčová slova.

Z nově seřazené tabulky zjistíme, že nejvyhledávanější příbuzné klíčové slovo je „malování“ s počtem hledání 10 000 až 100 000 za měsíc.

To je jistě hodně, ale zde by mohl být problém v tom, že u tohoto slova je menší pravděpodobnost, že jej zadávají lidé, kteří chtějí koupit naše malířské potřeby. Mohou to být lidé, kteří hledají kurz malování, zajímají se o techniky malování, hledají třeba televizní pořad pro děti, který má v názvu slovo malování a podobně. Čím je klíčové slovo kratší, tím má větší rozptyl důvodů, proč jej návštěvníci vyhledávačů použili. Pro nás to není vhodné slovo.

Podívejme se tedy na další nabízená klíčová slova. Pro naše malířské potřeby jsme žádné lepší nenašli, nicméně vždy je třeba zvažovat kromě objemu vyhledávání také tzv. nákupní potenciál – „malířské techniky“ (pro nás malý nákupní potenciál, pokud neprodáváme kurz malířských technik) vs. malířské potřeby (pro nás velký nákupní potenciál) a konkurenci. Na tu se podíváme v další kapitole.

Při hledání klíčového slova pro naši doménu je dobré zvolit takové, které má zároveň šanci častěji se vyskytovat v textech našeho webu. Jestliže prodáváme malířské potřeby, pak toto klíčové slovo bude pro nás asi opravdu nejlepší.

JAKÁ JE KONKURENCE PRO VAŠE KLÍČOVÉ SLOVO

Teď se podíváme, jak velká je konkurence pro Vaše klíčové slovo na internetu

Nejdříve zadejte plánované klíčové slovo do Googlu a podívejte se na výsledky. Pro naše malířské potřeby vypadají takto (obrázek jsme po stranách ořízli, aby nezabíral zbytečně moc místa):

Sponzorované výsledky nahoře nás v tomto případě nezajímají, první organický výsledek je „vytvarny-shop.cz – výtvarné potřeby | vytvarny-shop.cz“ z webu https://www.vytvarny-shop.cz. Projděte všechny výsledky alespoň na prvních třech stránkách a u každého zjistěte následující:

  • Zda doména webové adresy je totožná s Vaším klíčovým slovem, které jste nechali vyhledat (může být s pomlčkami jako malirske-potreby.cz, samozřejmě bez háčků a čárek)
  • Zda se jedná o rozsáhlé webové stránky s mnoha (řekněme více, než 20ti) stránkami a množstvím textu
  • Zda je firma, která web zřídila pro Vás přímou konkurencí. Škola technik malování nebo encyklopedie není konkurencí pro prodejce malířských potřeb.

Pokud jsou u většiny webů dvě nebo tři odpovědi kladné, jde o více konkurenční prostředí a naopak. Samozřejmě dejte také na své znalosti trhu, zákazníků a také na svůj pocit. 

teď už jen zbývá rozhodnout se

V předchozích kapitolách jsme zjistili, že nejvhodnější klíčové slovo je „malířské potřeby“ a návštěvníci jej do Googlu vkládají 1000 až 10000krát měsíčně.

Pro naše malířské potřeby jsme zjistili, že:

  • Pokud do Googlu zadáme malířské potřeby, žádný z webů na prvních třech stranách výsledků nemá toto klíčové slovo jako doménu.
  • Jedná se převážně o e-shopy, ovšem žádný není zaměřen jen na malířské potřeby, což snižuje efekt přímé konkurence.

Tyto skutečnosti nám tedy napovídají, že Google a Seznam nám při správné SEO optimalizaci webu mohou nabídnout zajímavý počet návštěvníků a že máme šanci ve výsledcích uspět. Ta bude pochopitelně tím větší, čím rozsáhlejší web plánujeme a čím lépe zvládneme ostatní kritéria, podle kterých se vyhledávače rozhodují.

jak zvolit koncovku a co dělat, když není k dispozici

Pokud vytváříme web pro český trh, pak je samozřejmě primární koncovka „cz“. Uživatelé ji předpokládají, tedy často automaticky zadávají, když píší adresu a vyhledávací nástroje ji v Čechách upřednostňují před jinými národními doménami.

Pokud volíte jako doménu adresu firmy nebo produktu, pak bude nejspíš volná a Vy si ji můžete koupit. Pokud volíte klíčové slovo, pak je pravděpodobnější, že ji někdo koupil před Vámi.  V našem příkladu jsme se rozhodli pro klíčové slovo, tedy pro adresu  www.malirskepotreby.cz.

Pojďme tedy zjistit, jestli jin už někdo nekoupil před námi. To uděláme u libovolného hostingového centra. Tedy firmy, která provozuje webové servery a služby, které s tím souvisí. Celkem se jich u nás najde několik desítek a poměrně dost se liší kvalitou. Váš web, tak jako všechny ostatní bude umístěn u jedné z těchto firem. Provozovat vlastní hosting je dnes skoro vždy hloupost z mnoha důvodů.

Použijeme třeba Český Hosting, postup je následující:

  • Navštívíme adresu http://www.cesky-hosting.cz.
  • Do formuláře pod titulkem „Registrujeme domény“ vložíme plánované jméno domény (bez koncovky .cz.
  • Koncovku volíte vpravo vedle jména domény, pokud jste ji nezměnili, je tam .cz.
  • Klikneme na tlačítko Ověřit.

V našem případě zjistíme, že malirskepotreby.cz není volná, někdo už ji tedy koupil před námi.

Nyní máme v zásadě tři možnosti…

Zkusit doménu s pomlčkou: malirske-potreby. V našem případě je také obsazena. Domény s pomlčkou jsou vyhledávači považovány za rovnocenné doménám bez pomlčky. U návštěvníků mají bezpomlčkové adresy o něco lepší reputaci než pomlčkové. Abych pravdu řekl, nedovedu si představit, že by velká mezinárodní firma použila pomlčky v adrese webu. Na druhou stranu, pokud předpokládáte, že hlavním zdrojem návštěvníků budou vyhledávače, reklamy a odkazy na jiných webech, tak to může být jedno.

Zkusit jinou koncovku. Koncovky jsou trochu složitější téma (viz. zde). Je jich už poměrně velké množství, některé jsou vyhrazené účelu nebo typu organizace, jiné jsou národní a pro nás nepoužitelné. Většinou se u nás zvažují tyto: .cz, .org (máme weby na prvních místech s touto koncovkou), .info, .net, případně .eu.

Zkusit jiné klíčové slovo. Třetí možností je vrátit se k tabulce klíčových slov, kterou Vám vygeneroval plánovač klíčových slov Googlu, zvolit další nejvhodnější a hledat znovu.

Osobně bych šel cestou .cz, .org, jiné doménové jméno, pomlčky (ještě nikdy nebylo nutné) nebo jiná koncovka.

To je vše. Díky, že jste tu s námi byli až do konce a držíme palce.